Kategória:
Feladás dátuma:
ápr 17., 06:40A Romantikus Zene Műhelytitkai (Frank Oszkár) 1994
Schubert-dalok
szép újszerű állapotú és foltmentes
Kiadó : Akkord Zenei Kiadó
Kiadás Éve : 1994
Nyelve : Magyar
Azonosító : ISBN 963 852353 0 , A-L 005
Típus : zene
Oldalak száma : 168 oldal a borítóval együtt
Mérete : 23.5 x 16 x 1 cm és 330gramm
Készítette : Borsodi Nyomda Kft.
Eredeti ára : ???.- Ft
Tartalom :
Ez a könyv azt a hiányt szeretné - legalább részben - pótolni, amely a XIX. századi zeneszerzők alkotó módszereinek kutatásában még ma is fennáll. Az eddig megjelent magyar nyelvű zeneelméleti könyvek, tanulmányok sok részjelenséget tárnak ugyan fel, de a romantikus zene kifejező eszközeiről még nem készült olyan összefoglaló ismertetés, mint pl. a bécsi klasszikus harmóniarendről és formavilágról, vagy a schönbergi dodekafóniáról, vagy Bartók stílusáról. A modern" zenei nyelv megértéséhez, megszokásához talán az is segítséget nyújt, ha zeneelméleti ismereteink kiegészülnek azokkal a láncszemekkel, amelyek a klasszikus zene és a XX. századi zene eddig feltárt elemeit a tudatunkban összekapcsolják. Ha a klasszikus hangzásvilág tanulmányozása után minden átmenet nélkül a tengelyrendszer", dodekafónia", szerializmus" hangzásvilágába csöppenünk - anélkül, hogy az utóbbiakhoz vezető utat megismernénk, a XX. századi zene nyelvezete nem válhat igazán a sajátunkká. A hiányzó láncszemek pótlása nem könnyű, mert a múlt század zenéje rendkívül sokrétű és szerteágazó. Olyan mesterek munkásságának a tanulmányozása látszik célszerűnek, akiknek stílusa a leghatározottabban képviseli a klasszikus harmónia- és formavilág továbbfejlődésének, a késői romantika és a XX. századi zene felé irányuló kitágulásának folyamatát.
A mélyebb megismerésre törekvés nem jelenti új elméleti rendszer kidolgozását. Nehezen megvalósítható és idejétmúlt vállalkozásnak látszik valamilyen romantikus összhangzattan vagy formatan összeállítása, egyrészt a fentebb említett sokrétűség miatt, másrészt pedig azért, mert egy-egy kiemelkedő mester zenei stílusának elemei sokkal mélyebben függnek össze egymással, mint a különböző zeneszerzők műveiből kiragadott részjelenségek. A komplex zeneelméleti vizsgálódás, egy-egy zeneszerző elméleti vonatkozású portréjának megrajzolása az utóbbi évek általános törekvésévé vált. Ennek köszönhető sok értékes tanulmány, monográfia megjelenése. (Egy részük a Forrásmunkák között szerepel.)
A komplex elméleti vizsgálódáson belül arra törekedtem, hogy a zenei eszközök alkalmazásának érzelmi hátterét, lelki indítékait is megvilágítsam. Schubert művészete nemcsak a klasszikus nyelv továbbfejlesztésének, hanem a zene és a költészet kapcsolatának bemutatására is a legalkalmasabbnak látszik. Ezért esett rá a választás.
Franz Schubert (1797-1828) mindössze egy évvel élte túl Beethovent. Részben kortársak voltak tehát, mindketten két nagy zenetörténeti korszak, a bécsi klasszicizmus és a XIX. századi romantika találkozásának időpontjában éltek és működtek. Míg azonban a beethoveni életmű zöme az 1795-1825 közötti harminc évben keletkezett, addig Schubert rövid életéből csupán tizennégy esztendő, az 1814-1828 között eltelt időszak jutott a jelentős alkotások megírására.
Tartalomjegyzék :
Bevezető 5
I. A dalok énekszólama 9
A) Dallamtípusok, tartalmi vonatkozások 11
B) Dallamformálás, szöveg és dallam kapcsolata 15
II. A dalok zongoraszólama 21
A) A zongorakíséret szerepe, mozgásformái 23
B) A zongoraszólam felrakása" (faktúrája) 28
C) Énekszólam és zongorakíséret motivikus kapcsolata 31
D) A zongoraszólam énekhang nélküli része 32
III. Harmóniák 37
IV. Hangnemi összefüggések 47
A Schubert-művekben előforduló hangnemváltozások 50
Hangnemszimbolika Schubert műveiben 56
.........hát a többi már nem fért bele a 4095 karakterbe ...
8db képet töltöttem fel róla :
minden külön fényképezve, azt adom ami a képeken van, nem másikat
személyes átadás csak Budapesten , vidékre Posta