Kategória:
Feladás dátuma:
több, mint egy hónapjaLajkó Károly: A stresszcsökkentő viselkedés - Vezérfonál konfliktusaink rendezéséhez
Medicina Könyvkiadó Rt., 2010
Ragasztott papírkötés
358 oldal
ISBN: 963-242-967-2
Új állapotú
Fülszöveg
Kevesen mondhatják el magukról, hogy az életük mentes a megpróbáltatásoktól. Jól tudjuk, hogy ezeket a megpróbáltatásokat vagy stresszeket nem egyformán viseljük el. Miért van ez így? Az öröklés, a lelki alkat vagy a gondolkodásmód tehető felelőssé a különbségekért? Vagy talán az, hogy az elszenvedett stresszek megkoptatták idegrendszerünket? Az olvasót a válaszoknál bizonyára jobban érdeklik a változtatás lehetőségei. Ehhez azonban újabb kérdésekre és gyökeresen új ismeretekre van szükségünk.
Korunkat az információ korszakának is szokás nevezni. Ebben a túlzott információkínálatban könnyen megeshet, hogy éppen azok az ismeretek nem jutnak el hozzánk, amelyekre leginkább szükségünk lenne. Amilyen sokat tudunk a világ dolgairól, olyan keveset tudunk arról, hogy életünk válságos szakaszain hogyan jussunk túl. Ha az olvasó a stresszek szorítását már nehezen viseli el, ne zárkózzon el e könyv által kínált információktól. Ebben a könyvben iskolázottságtól függetlenül mindenki találhat olyan ismereteket, amelyek életének minőségét lényegesen javíthatják.
Tartalom
Bevezetés 1
Miben segíthet egy könyv? 2
A megbízható információk hiánya és a stressz 2
Szempontváltás követelménye 4
A stresszről általában 4
A stressz és a viselkedés kapcsolata 6
A bizalom-bizalmatlanság kérdése 7
A legfontosabb üzenet 8
A tudomány segítsége 11
A megbízható tudomány 11
A viselkedéstan tudománya 12
A viselkedéstan viselkedésfogalma 13
A viselkedés és környezete 13
A változtatás előkészítése 15
A viselkedéselemzés 16
Az egyéni megközelítés szükségessége 18
A viselkedés kiválthatósága 19
A viselkedés belső környezete 21
A tanulás mint belső környezetváltozás 22
Funkcionális kapcsolatok 23
Az eddigiek áttekintése 25
Viselkedésünk meghatározói 27
Láthatatlan erővonalak 28
Okok helyett következmények 28
A viselkedés érzékeny a következményeire 29
A hatástörvény 30
Az operáns szemléletmód 30
Az operáns tanulás 31
Megerősítő és büntető stimulusok 31
A megerősítés és a büntetés 32
Pozitív és negatív megerősítés 32
Érzéseink és a viselkedésünk 34
A tudatos tervezés lehetősége 34
A büntetés velejárói 36
A kontingenciák és a megkülönböztető stimulusok 38
A megkülönböztető stimulusok téves jelzései 41
Kioltódás 43
Időszakos megerősítés 43
Frusztráció 44
A közvetlen megerősítés szabálya 45
Elkerülő viselkedés és szorongás 45
A Pavlovi tanulás 49
Az operáns és a Pavlovi tanulás együtt 51
Stimulusgeneralizáció és diszkrimináció 57
Stimulustelítettség és -hiány állapota 58
Befejező megjegyzések 60
Az akaraterő és korlátai 61
Az akaraterő rendeltetése 61
Az emberi nyelv előzményei 62
A szociális kontingenciák létrejötte 63
A beszédtanulás egyéni története 65
Viselkedési szabályok 66
Az akarat és az akaraterő 68
A modelltanulás 70
Az akarat kisiklása 70
A közvélemény eredete 72
A kritikus személyek 73
A maximalizmus háttértényezői 75
A legelterjettebb stresszforrás 76
Harc az igazságért 77
A nyelvi viselkedés tévútjai 80
Az akarat korlátai 85
Egy rövid visszatekintés 88
Személyiségi tényezők 89
A személyiség mint önmagunk megélése 89
A viselkedés állandósága 90
Öröklődés és viselkedés 91
A viselkedés egyéni különbségei 92
Alkat és viselkedés 93
Környezeti és örökletes tényezők összefonódása 93
Múlt a jelenben 94
Hierarchia vagy rangsor 96
Ragaszkodás 100
...
...
Közösségek szervezése 344
Viselkedéstan társadalmi szinten 345
A vezetők kiválasztása 345
Önmagunk meghaladása 346
Viselkedéstani szakkifejezések jegyzéke 347
Tárgymutató 355
Budapesten személyesen átvehető: Puskás Stadion metro, Zugló MÁV megálló (Hungária krt. - Thököly út), Hősök tere Műcsarnok előtt, Baross tér, Blaha, Fogarasi út Tesco, Bosnyák tér, vagy az 1-es villamos vonalán Kacsóh Pongrác úti megálló és a Lurdy Ház (Mester utca) megálló közötti szakaszon.