Kategória:
Feladás dátuma:
jún 13., 14:31Ulrich Gregor - Enno Patalas: A film világtörténete
Szerkesztő: Vészits Ferencné
Fordító: Félix Pál, Pődör László
Lektor: Nemeskürty István
Gondolat Könyvkiadó, 1966
556 oldal
Fűzve, egészvászon-kötésben, papír védőborítóban
Fülszöveg
Ez a cím: A film története - magyarázatra szorul.
A könyv címe helyesen A filmművészet története lenne, hiszen a film történetét csak művészeti vonatkozásában ismerteti, a filmművészet létrehozására törekedő sikeres és sikertelen kísérletekkel, az új stílusformák meghonosodását elősegítő úttörő alkotásokkal foglalkozik. Egy olyan műnek, amely teljes joggal nevezhetné magát A film történetének, a filmtörténetnek a művészet határain kívül eső jelenségeit is fel kellene dolgoznia: tehát a film művészet-, társadalom- és gazdaságtörténetét kellene nyújtania. Könyvünket csupán azért nem nevezhettük A filmművészet történetének, mert ez a cím már foglalt.
Még A filmművészet története cím is nagyigényűnek tűnik; illőbb lenne talán a Bevezetés a filmművészet történetébe cím, hiszen egy ilyen terjedelmű könyv nemigen nyújthat egyebet bevezetésnél. Ahogy múlik az idő, egyre nehezebb feladatot jelent egyetlen kötetben akárcsak a filmtöténeti fejlődés folyamatosságát is felvázolni. Főleg a tengerentúli országok filmgyártásának ismertetése lehet csak töredékes, mert az óvilági megfigyelő látókörét lényegében az európai filmimport szabja meg. Könyvünkben természetesen nem méltathattuk érdeme szerint a filmművészet valamennyi eddigi alkotását, nem emlékezhettünk meg minden jelentős rendezőről és filmíróról sem. A tájékozott olvasó könnyűszerrel talál majd hiányokat, foghíjakat. Az előtt az alternatíva előtt állottunk, hogy a lexikonszerű teljességről vagy az elmélyült értelmezésről kell-e lemondanunk; ésszerűbbnek tűnt, ha a teljesség igényétől tekintünk el. Az a filmművészet történet, amely a filmtörténet minden, esztétikailag valamennyire is jelentős mozzanatát és jelenségét súlyának megfelelő alapossággal tárgyalja, még megírásra vár. Ez a feladat nemigen oldható meg egy vagy két szerző munkájával, vagy akárcsak egyetlen ország határain belül.
Tartalom
Előszó 5
1895-1918
A film kezdeti korszaka Európában 12
Az amerikai film megszületése 30
1919-1929
A skandináv film nagyjai 50
Németország: az expresszionizmus és a "Neue Sachlichkeit" 58
Franciaország: impresszionisták és avantgardisták 80
A forradalmi szovjet film 98
A húszas évek Hollywoodja 127
1930-1939
A német film Hitler előtt és a hitlerizmus alatt 154
"Költői realizmus" Franciaországban 163
Az angol játék- és dokumentumfilm tündöklése 185
A szovjet film és a szocialista realizmus 193
Hollywood a gazdasági válság jegyében 215
1940-1949
Az olasz neorealizmus születése 240
Az angol dokumentarizmus 278
Pangás és új kezdeményezések Európa többi országában 290
Az Egyesült Államok filmművészete a valóság felé fordul 307
1950-1959
Olaszország: a krónikától az elbeszélésig 336
A hagyomány uralma a francia filmben 361
Nemzeti irányzatok Nyugat-Európa többi országában 379
Kelet-Európa: személyi kultusz és olvadás 393
Az amerikai film harca a televízióval 415
A tengerentúli országok filmgyártásának felfedezése 455
1960 után
A francia "új hullám" 459
A neorealizmus folyamatossága 479
A Free Cinema irányzat rendezői Angliában 486
A New York-i iskola 489
Új kezdeményezések nyugaton és keleten 495
A kiadó utószava 501
Függelék
Jegyzetek 505
Bibliográfia 512
A filmek eredeti címének mutatója 521
A filmek magyar címének mutatója 534
Névmutató 547
Budapesten személyesen átvehető: Puskás Stadion metro, Zugló MÁV megálló (Hungária krt. - Thököly út), Hősök tere Műcsarnok előtt, Baross tér, Blaha, Fogarasi út Tesco, Bosnyák tér, vagy az 1-es villamos vonalán Kacsóh Pongrác úti megálló és a Lurdy Ház (Mester utca) megálló között.